Omgaan met de coronacrisis in gezinnen

Beste ouders,

De scholen zijn min of meer dicht en waarschijnlijk zitten uw kinderen de komende weken heel veel thuis. De meeste kinderen zullen het prachtig vinden, maar voor veel ouders brengt het coronavirus meer of minder ernstige financiële en/of praktische zorgen met zich mee. Ook op kinderen kan de coronacrisis een behoorlijke (negatieve) impact hebben. Hieronder enkele aandachtspunten en tips, waar jullie eventueel iets mee kunnen doen.

  • Zorgen/angst om het coronavirus

Omdat ik in het verleden heb gemerkt dat kinderen zich soms ook hele grote zorgen kunnen maken over volwassen problemen (bijvoorbeeld terrorisme), enkele tips:

Vrijwel alle kinderen vanaf een jaar of 4 zullen merken of hebben al gemerkt dat er iets bijzonders en mogelijk beangstigends aan de hand is. School is belangrijk en als die niet doorgaat, dan moet er echt iets mis zijn. Verder zullen de meeste kinderen weten van het coronavirus en dat je er (ernstig) ziek van kunt worden. Kinderen krijgen op allerlei manieren informatie hierover (o.a. Jeugdjournaal) en kunnen vooral op jonge leeftijd die informatie vaak niet goed relativeren. Ze kunnen al heel snel denken dat zij zelf of gezinsleden of hun opa en oma ziek worden en dood kunnen gaan. Ze zullen de kans daarop al snel erg hoog inschatten, met als gevolg piekeren, angst, snel geïrriteer raken en misschien slecht slapen. Kinderen hebben hun ouders nodig als zekerheid in onzekere tijden. Mijn advies is om het coronavirus en wat het allemaal inhoudt met je kinderen te bespreken. Je kunt erover beginnen door je kind te vragen wat hij/zij van het coronavirus vindt, om eerst te peilen wat je kind al weet en wat eventueel zijn/haar zorgen (gevoelens) hierover zijn. Vervolgens kun je hierbij aansluiten en extra informatie geven (op het niveau dat past bij je kind) en zorgen relativeren. Het is belangrijk om dit op een neutrale toon te doen (dus niet zelf angst of bezorgdheid laten klinken). Als je zegt dat het allemaal wel meevalt en intussen heel bezorgd klinkt, dan zal je kind alleen maar meer ongerust worden. Je kunt aangeven dat er wel een kans is dat iemand in de naaste omgeving ziek wordt, maar dat bijna iedereen binnen enkele weken weer geneest. Dat we goede doktoren hebben, etc. Ook kun je laten weten dat kinderen minder ernstig ziek worden dan volwassenen. Ook kunnen ze zich erg veel zorgen maken over hun opa of oma. Je kunt dan in elk geval zeggen dat iedereen heel erg zijn best doet om te zorgen dat ze het virus niet krijgen, en diverse maatregelen noemen. Besluit met de dingen die iedereen (en je kind) zelf kan doen om te voorkomen dat het de ziekte krijgt. Daarmee geef je je kind een stukje controle over de situatie, wat helpt om zich meer zeker en veilig te voelen. Peil regelmatig hoe je kind zich voelt over het coronavirus, zeker als er meer mensen besmet raken of het nieuws hierover negatiever wordt. Mocht er in de naaste omgeving van het kind toch iemand ziek worden, dan is het goed om dat ook weer te bespreken en te kijken met je kind hoe daar weer mee om te gaan. De kans is groot dat iedereen wel te maken krijgt met zieken in de directe omgeving. Wees dus eerlijk, maar hou het risico en zorgniveau laag en straal zelf vertrouwen uit.

  • Zorgen van ouders

Een ander punt zijn de zorgen die de ouders hebben. Pas op dat je die niet op je kind overbrengt. Dat kan gaan om gezondheidsrisico’s, financiële zorgen, overbelasting als gevolg van alle beperkingen en de extra zorg voor de kinderen en mogelijk zieken, etc. Kinderen (ook pubers) kijken naar hun ouders voor zekerheid en veiligheid. Als ze bij hun ouders zorgen, verdriet, angst, boosheid, overbelasting/stress zien, dan kan dat op hun een sterk ontregelend effect hebben (met weer extra belasting voor de ouders). Hou je zorgen als volwassene zoveel mogelijk weg bij je kinderen en let ook op allerlei nonverbale uitingen van stress. Mocht je kind toch dingen aan je merken, bespreek het dan op een neutrale toon. Het kan ook hier weer handig zijn om eerst aan je kind te vragen wat hij/zij denkt/voelt. Sluit daarbij aan. Wees eerlijk, maar hou het beperkt en geef je kind vertrouwen dat het goed komt. Blijf de vinger aan de pols houden bij je kinderen de komende tijd.

  • Structuur bieden

Aangezien voor de meeste kinderen de regelmaat van het schoolgaan wegvalt, zal er een stuk minder structuur zijn. De kans is groot dat de kinderen daar na enige dagen negatief op gaan reageren en dat er allerlei negatieve interacties ontstaan met broertjes/zusjes en de ouders. Probeer zoveel mogelijk structuur in de doordeweekse dagen te houden. Vaste tijd opstaan, ontbijten, etc., een aantal vaste activieiten inplannen voor elke dag. Als de kinderen nu ineens heel veel vrije tijd hebben bestaat de kans dat ze zich al snel gaan vervelen en negatieve aandacht gaan trekken, waar hun ouders ook niet blij mee zullen zijn. Ook zullen veel kinderen hun kans grijpen om (excessief) veel op hun tablet/laptop/mobieltje te gaan zitten. Het is verstandig om hier preventief afspraken over te maken. Stel grenzen: hoeveel uur per dag en wanneer wel of niet. Maak op hele korte termijn afspraken met je kinderen over dagindeling, wat doen we wanneer, eerst huiswerk, dan pas eventueel (als beloning) schermenactiviteiten. Zorg voor gevarieerde vrijetijdsactiviteiten (als tegenwicht voor de schermen), zoals kaart- en bordspellen (verbindend), naar buiten gaan, fysieke activiteiten, muziek, dansen, koken, kamer opruimen.., etc. Werk eventueel met een beloningssysteem. Koop eventueel een of twee nieuwe spellen (bijvoorbeeld als de kinderen het deze week goed hebben gedaan). Een aantal spellen die in mijn praktijk heel populair zijn gebleken: Potion Explosion, Beverbende, Saboteur, Menara, Azul; maar er zijn heel veel leuke spellen. Kijk bijvoorbeeld op de website van Speelgoed van het Jaar.

  • Schoolwerk

Het is te hopen dat de scholen opdrachten/materialen aanbieden om thuis nog iets van school te kunnen doen. Maak dat dan een vast onderdeel van de dagstructuur. Controleer ook of je kind zijn/haar werk goed heeft gemaakt en laat ze hun fouten verbeteren en geef waar nodig een stukje instructie/hulp. Mocht de school geen aanbod hebben dan zijn er nog heel veel online (gratis) mogelijkheden. Verder kunnen bijna alle basisschoolkinderen baat hebben bij (herhaling van) het automatiseren van de plus- en minsommen tot 20 en de tafeltjes. Zorg er wel voor dat je met het huiswerk aansluit bij het kennis- en vaardigheidsniveau van je kind. Een beetje uitdaging is goed, maar te moeilijk (zonder hulp) leidt tot frustratie.

Veel sterkte met de komende tijd. Neem gerust contact op als je vragen/opmerkingen hebt. Ik houd mijn praktijk vooralsnog open.

Ger Ramakers

OntwikkelingsAdvies.nl

Tel. 06 – 24204046

www.ontwikkelingsadvies.nl

Share