Voordracht afdeling Het Jonge kind van het NIP op 22 april 2014

Ik ben uitgenodigd om op dinsdag 22 april een voordracht te houden voor de afdeling Het Jonge Kind van het NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen). Ik zal daar aan andere kinder- en jeugdpsychologen vertellen over de uitkomsten van het longitudinaal onderzoek, dat intussen zijn zevende jaar in gaat. Het onderzoek heeft een schat aan gegevens opgeleverd over de verstandelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen vanaf 12 (en 9) maanden. De oudste kinderen zijn nu 7 jaar oud en zitten in groep 3 van de basisschool. Uit het onderzoek blijkt dat veel problemen al in de voorschoolse periode in mildere vorm aanwezig zijn, maar vooral in groep 1 en 3 aan het licht komen, omdat ze dan een probleem vormen, wanneer hogere eisen worden gesteld – of soms juist te lage eisen (uitdagingen). Het onderzoek laat zien dat het belangrijk is om ontwikkelingsproblemen vroeg te onderkennen, zodat tijdig kan worden bijgestuurd. Het onderzoek heeft ook voor veel deelnemende ouders praktisch nut bij het realiseren van PGBs en het verschaffen van adviezen wanneer het op school niet zo goed ging. Wat mij betreft gaat het onderzoek nog zo lang mogelijk door. Mijn streven gaat nu richting puberteit…

Ger Ramakers

Share
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.